Att börja höra dåligt är vanligt, men få agerar direkt. För hörselkedjan Audionova handlar marknadsföring inte bara om att få bokningar för hörseltest, utan om att bryta stigmat kring hörselnedsättning och få fler att testa sin hörsel tidigare. För att engagera målgruppen har lokal printannonsering blivit avgörande och i Stockholm är Lokaltidningen Mitt i den viktigaste kanalen. Efter många års regelbunden synlighet i utvalda utgåvor gick de ut brett i samtliga 30 Mitt i-tidningar i Stockholm. Effekten var så stark att bokningar till hörseltester ökade exceptionellt – och fler fick möjligheten att förbättra sin livskvalitet.

För många är det lätt att acceptera glasögon när man ser sämre, men det är svårare att acceptera en hörapparat när man hör dåligt. Audionova ser ett tydligt mönster: det tar ofta upp till tio år från att en person märker hörselproblem tills man faktiskt bokar en hörselundersökning. Under tiden hinner hörseln vanligtvis försämras och hjärnan vänjer sig vid att höra sämre.

– Audionova arbetar med kampanjer som både informerar och avdramatiserar kring hörselnedsättning. Vi tar upp allt från moderna hörapparater för bättre livskvalitet till teman som bättre hörsel för att förebygga demens. Säsongsbudskap inför exempelvis jul när man inte vill missa de sociala samtalen runt bordet är andra inslag i kampanjerna. Här är lokal marknadsföring centralt för att nå målgruppen och frekvent synlighet i Mitt i är det som ger oss bäst effekt i Stockholm, säger Lisa Östberg, marknadsansvarig på Audionova Sverige.

Lokalt är nyckeln – därför sticker Mitt i ut

Audionovas målgrupp är i huvudsak 55–65+ och kunderna finns framför allt där deras 24 mottagningar ligger i Stockholm, Skåne och Norrköping.

Digital närvaro finns med i mediemixen, som exempelvis SEO, sökannonsering och sociala medier, men det är print som står för den största delen av budgeten och här är lokal regelbunden annonsering avgörande. Skälet är enkelt, det är genom lokaltidningar och adresserad direktreklam som företaget märkt att de bäst når och engagerar målgruppen där de har sina hörselmottagningar – och här sticker Mitt i ut.

Audionova arbetar både med smal geografisk styrning och bred närvaro i Mitt i, det är behoven som styr. I vissa perioder handlar det om att vara extra relevant kring specifika mottagningar och skapa en tydlig lokal känsla. I andra lägen är det bredden som är avgörande – att synas i alla Mitt i:s tidningar i Stockholm för att nå både målgruppen och anhöriga, som ofta är med och påverkar beslutet att boka ett hörseltest. Kombinationen gör att de får både effekt här och nu och bygger varumärkesigenkänning över tid.

Bred kampanj gav 1000 % fler samtal

Under två kampanjer hösten 2025 gick Audionova från att synas i utvalda områden till att synas i alla Mitt i-utgåvor i hela Storstockholm. För att se effekten av sina printkampanjer följer Audionova telefonstatistik vecka för vecka. Resultatet blev ett roligt kvitto på breddvärdet.

– Genomslaget var helt magiskt! Vi fick cirka 1000 procent fler samtal efter första kampanjen och cirka 700 procent fler efter den andra när vi annonserade i samtliga Mitt i:s 30 utgåvor. Även långt efter införandena såg vi att bokningseffekten levde kvar i flera veckor, vilket stöttar Audionovas mål att finnas på näthinnan när man är redo att testa hörseln. Det blev en större investering än vanligt men den har vi räknat hem flera gånger om och gör det gärna igen när vi behöver en boost i Stockholm, säger Lisa Östberg.